Програма

ПРОГРАМА СТУДІЇ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
Початковий, основний і вищий рівні
Пояснювальна записка.
В умовах сьогодення особливо актуальними є формування особистості, розвиток її найдієвіших сил і можливостей.
Одним із важливих параметрів повноцінного та гармонійного зростання особистості є її здатність творити. Розвиток цього творчого потенціалу покладається як на шкільну так і позашкільну освіту.
Універсальними у вирішенні завдань художнього та особистісного розвитку дітей, громадського та духовного становлення підростаючого покоління є заняття з образотворчого мистецтва. Це зумовлено тим ,що вже у ранньому віці образотворча діяльність становить одну з найдоступніших і емоційно захоплюючих форм творчості дитини.
У процесі малювання, ліплення та конструювання вихованці набувають активності, самостійності ініціативності, у них виховуються товариські відносини, почуття взаємодопомоги та взаємоповаги.
Метою програми є формування компетентностей особистості засобами студії образотворчого мистецтва.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
1.       Пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, які стосуються образотворчого мистецтва.
2.       Практичної, що сприяє оволодінню навичками живопису, графіки, конструювання, скульптури, декоративного мистецтва.
3.       Творчої, що забезпечує формування творчих здібностей: спостережливості, відчуття масштабу, кольору та пропорцій, художньо-образного сприйняття побаченого та його творчого відображення засобами мистецтва, варіативності та асоціативності.
4.       Соціальної, що сприяє вихованню дбайливого, шанобливого  ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку; популяризації народних промислів.
Програма розрахована на роботу з дітьми віком від 5 до 18 років.
Програма інтегрує знання гуртківців з образотворчого мистецтва, народознавства, креслення.
Основною формою навчання образотворчому мистецтву дітей у групах початкового рівня є гра, під час якої відбувається поступовий перехід від простих до складніших видів творчості.
У цьому віці учні займаються малюванням, ліпленням, аплікацією, конструюванням.
Виконання малюнків кольоровими олівцями – одне з найулюбленіших занять дітей, яке сприяє розвитку їхньої  фантазії та творчої активності. Творча робота, що виконується кольоровими олівцями, має свої особливості. Спочатку зображення вимальовується за допомогою ліній, а потім заштриховується. Така послідовність сприяє розвитку аналітичного мислення дитини. Крім того, лінійні контури допомагають у розфарбуванні обєкту олівцем, ясно вказуючи на межі окремих частин. Під час малювання можна також використовувати мякий матеріал: вугілля, пастель, сангину. Ці матеріали допомагають зосередити вихованців на формі та фактурі зображення.
Використання фарб має велике значення для розвитку в учнів почуття кольору та форми, оскільки фарбами краще передавати кольорове розмаїття навколишнього світу. Виконання подібного завдання олівцем набагато складніше, бо це потребує розвинутих технічних навичок.
 На уроках ліплення використовується мякий пластичний матеріал( пластилін або глина), який легко піддається дитячій руці. Діти виконують роботу на площині та в обємі за гнучкою методикою: спочатку вивчають прості, а потім створюють складні форми.
Заняття з аплікацією – це знайомство з матеріалами різних видів, вивчення законів композиції. Виконання аплікаційних зображень дає дітям можливість оволодіти навичками роботи з ножицями, прийомами клеєння тощо.
Метою  завдань з конструювання є розвиток художньо-творчого мислення й творчої фантазії вихованців. Діти вчаться виготовляти ори гамі з домальовкою, ялинкові прикраси, сувеніри, вітальні листівки та ін..
Художньо-творча активність дітей спрямована не лише на відтворення художнього образу, але й на обговорення малюнка. Основою спілкування між педагогом і дитиною є діалог.
Уроки малювання чергуються з уроками ліплення, аплікації та конструювання; в їхню структуру включаються рухливі паузи, вправи, що сприяють зняттю мязової напруги руки, тулуба, покращують позитивний емоційний стан дитини.
На заняттях основного рівня завдання педагога полягає в тому, щоб найбільше ефективно розвинути творчі здібності учнів, забезпечити формування у них практичних навичок образо творення.
Відомі педагоги А.А. Левін, А.А. Мелік-Пашаєв, З.Н. Новлянська наголошують, що для того, щоб продукт дитячої творчості набув статусу  витвору мистецтва або вважався технічною новацією, щоб акт творчості стався у повному, соціальному значенні слова, дорослий повинен перебрати на себе функцію відсутнього у дитини «внутрішнього критика». Маючи необхідні знання, художній смак, він не лише відхиляє невдале, а й обирає серед багатьох варіантів той, який має художню або технічну цінність. Дитячий твір необхідно сприймати таким, який він є.
У жодному разі не можна протиставляти за ступенем «талановитості» роботи однолітків. Негативне суперництво всередині дитячого колективу неприпустиме та згубне, адже воно робить небезкорисливими мотиви дитячої творчої діяльності.
Педагог має спрямувати свої зусилля на формування у гуртківців особистої пізнавальної активності шляхом досягнення позитивних емоцій, вольових якостей, самодисципліни та самооцінки. Остання в свою чергу впливає на формування самоповаги та упевненості дитини в собі; формування демократичного ставлення до процесу навчання, вміння вихованців висловлювати свою точку зору, розвиток усвідомлення ними важливості та корисності виконаної роботи.
Важливим етапом навчання основного рівня є вивчення дітьми видів, жанрів і специфіки художнього образу, знайомство їх із синтезом мистецтв і засобами художньої виразності, засвоєння різноманітних технічних прийомів створення художніх робіт.
Учні опановують ускладнення палітри кольорів, створення загальної гами творчої роботи та передавання фактури предметів різними засобами.
Педагогові слід докласти зусиль, аби його вихованці засвоїли основні положення образотворчої грамоти. Колір на картині та колір у природі – дві різні речі. Невідповідність діапазону кольорів  природи і палітри художника змушують його не копіювати, а зображувати.
Від того мистецтво живопису поєднує у собі пізнання про дійсність, а неї копію, а зображення не є повторенням побаченого, а образом. У звязку з цим художник завжди виконує переведення нескінченної кількості кольорових гармоній природи на обмежений набір фарб, а обємно-просторове життя кольору – на суму кольорових плям на площині.
Разом з вирішенням колористичних завдань діти засвоюють композиційні прийоми та способи композиційної  організації площини, вивчаючи закони перспективи.
Під час занять із вихованцями використовуються різноманітні методи. Наприклад, правильному зображенню форми, кольору та розташування предмета у площині картини передує його детальне вивчення.
Малюнок може бути виконаний учнями згідно з власною фантазією. Під час такої роботи значна увага має приділятися створенню композиції. Спочатку юний художник  придумує ескіз, який має висловлювати його задум. Потім зображення переноситься на аркуш більшого розміру, де предмети або обєкти зображуються ретельніше. Робота фарбами починається з розробки форми або контрформи.
На заняттях слід використовувати зразки, особливо коли ведуться декоративні та дизайнерські роботи, а тому метою завдання стає засвоєння різноманітних прийомів.
Ще одним методом роботи з дітьми цієї вікової категорії є імпровізація, яка заохочує вихованців.
Протягом трьох років навчання на основному рівні проводяться заняття за однією темою, але з різним програмним змістом для дітей кожної вікової категорії.
 Вищий рівень передбачає засвоєння таких головних тем: простір, обєм, форма, колір і закони композиції. Значна частина занять присвячується використанню кольору, як засобу гармонізації форми та художньої виразності. Велика увага приділяється засвоєнню поняття про специфіку декоративного образу, про декор, як засіб збагачення форми й композиційної організації образотворчої поверхні та створення декоративних композицій.
На заняттях живописом вихованці працюють у жанрах натюрморту, пейзажу та портрету. Така робота вимагає знання основних законів зображення: вибору точки зору, врахування явищ лінійної перспективи, дотримання колористичної єдності зображення, відтворення особливостей будови окремих складових частин композиції, взаємозвязок частин і цілого.
На заняттях із малюнка вивчають правила перспективи, передавання форми і пропорцій, прийоми зображення світлотіні. Роботи виконуються у графічній техніці за допомогою штриха, лінії, плями, крапки.
Значна частина занять відводиться малюванню людини і тварин, вивченню їхньої будови та зовнішнім особливостям. Студійцям пропонуються завдання на створення одно-  або багатофігурних композицій, малювання людей і тварин у русі.
На основі набутих знань з живопису та малюнка, студійці вивчають декоративно-прикладне мистецтво. Вони знайомляться з народною творчістю та освоюють прийоми роботи народних майстрів, виконують розписи тканини у техніці  батика та займаються писанкарством.
Обовязковою є робота на пленері – малювання рослин і тварин із натури, відтворення стану природи у пейзажах і натюрмортах.
У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної і групової роботи в позашкільних навчальних закладах, яке затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004,№651.
Програма є орієнтовною, а тому керівник колективу може вносити зміни та доповнення до її змісту, враховуючи умови. Кількість годин та їхній розподіл за темами програми теж є орієнтовним. Керівник колективу може сам визначати доцільність такого розподілу і вносити до програми відповідні корективи.







Початковий рівень.

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№пп
Розділ, заняття
Кількість годин
усього
Теоретичні заняття
Практичні заняття
1.
Вступне заняття
2
2
-
2.
Малювання
48
8
40
3.
Ліплення
40
4
36
4.
Аплікація
20
2
18
5.
Конструювання
20
2
18
6.
Екскурсії, свята, конкурси, виставки
12
-
12
7.
Підсумкове заняття

2
2
-

Разом
144
20
124

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.    Вступне заняття(2 год.)

Ознайомлення з планом роботи студії на навчальний рік.
Правила поведінки в колективі.
Організаційні питання.
Прилади та матеріали для малювання (кольорові олівці, пастель,  воскова крейда, крейда,гуаш,фломастери, пензлі, папір).

2.Малювання (48 год.)

Урок-бесіда «Кольоровий світ». Мистецтво малювання.
Кольори, які оточують нас. Основні кольори.
Порівняльний аналіз кольорів. Можливості та символіка кольору.
 Симетрія, як засіб організації форми.
Узгодження силуетної форми і декору. Можливості силуетних геометричних форм.
Коло. Види ліній, їхні напрямки.
Розташування зображень предметів на аркуші.
Види декоративного мистецтва.
Розташування різних орнаментальних елементів на площині. Прийоми зображення простих форм.
Поняття про формат і раціональне заповнення його зображенням.

Практична робота:
-          Малювання звірів, птахів, риб, комах: ведмедик, смугастий кіт, курчатко, черепаха, кольорові риби, павучок, кольорові метелики тощо;
-          Малювання квітів, дерев та інших рослин: ялинка, кольорові листочки з різних дерев, самоцвіт-семицвіт, травичка, гриби тощо;
-          Малювання окремих обєктів та явищ:будиночок для гнома, веселка, зірочки на небі, сніжинки, повітряні кульки тощо;
-          Малювання овочів та фруктів: вишеньки, морква, огірок, помідор,яблуко тощо;
-          Декоративне малювання: розмальовки глечика,яйця, розпис тарілки, прикрашання килимка, рушника тощо.


3.    Ліплення (40 год.)
Урок-бесіда «У майстерні у скульптора».
Матеріали для ліплення: пластилін, глина.
Формування навиків модифікації (видозміни) форм.
Передавання основного характеру обємної форми.
Формування навиків відтворення предметів простої форми.
Предмети складної форми.
Порівняльний характер форм і розмірів та їхніх складових частин.
Формування навичок відтворення предметів різних розмірів.

Практична робота:
- ліплення посуду: барильце, глечик, куманець, тарілка, чашка тощо;
- ліплення овочів і фруктів: буряк, виноград, груша, капуста, яблуко, морква тощо;
- ліплення звірів, птахів, риб та інших тварин: ведмедик, зайчик, собачка, скалярія, ящірка тощо;
- ліплення дерев та квітів: береза, яблуня, конвалія, пролісок, троянда тощо;


4.    Аплікація (20 год.)

Вивчення прийомів вирізування та склеювання.
Формування навиків роботи з ножицями.
Композиційно правильне розташування обєктів на аркуші.

Практична робота
-Виготовлення аплікацій: будинок, вантажівка,квітка, кошеня, птах.



5.    Конструювання (20 год.)

Формування навиків робіт із ножицями та папером. Конструювання обємної форми з окремих елементів.

Практична робота:
-          Виготовлення вітальної листівки;
-          Виготовлення обємних предметів: маски, ялинки, ялинкової гірлянди тощо.


6.    Екскурсіі, конкурси, свята, виставки (12 год.)

Дитячі ранки, родинні свята, пізнавально-ігрові програми, конкурси.
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією, культурою краю.
Відвідування краєзнавчих, природничих, історичних, художніх музеїв.
Відвідування виставок дитячих робіт.
Відвідування художніх виставок.
Підготовка та проведення виставок робіт вихованців студії ( аналіз та відбір учнівських робіт, їхнє оформлення, монтаж експозиції, урочисте відкриття виставок).


7.    Підсумкове заняття (2 год.)

Творчій звіт гуртківців.
 Відзначення кращих учнів.
Завдання на літо.
Основний  рівень.

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№пп
Розділ, заняття
Кількість годин
усього
Теоретичні заняття
Практичні заняття
1.
Вступне заняття
2
2
-
2.
Станковий і декоративний живопис
52
4
48
3.
Графіка
60
4
56
4.
Тематична і декоративна композиція
40
4
36
5.
Скульптура
20
2
18
6.
Робота на пленері

24
-
24
7.
Екскурсії, свята, конкурси, виставки
16
-
16
8.
Підсумкове заняття

2
2
-

Разом
216
18
198


ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.    Вступне заняття(2 год.)

Ознайомлення з планом роботи студії на навчальний рік.
Правила поведінки в колективі.
Організаційні питання.
Інструменти та матеріали, їхнє призначення (акварель, кольорові олівці, пастель, олійна пастель, воскова крейда, гуаш, крейда, фломастери, пензлі, ручка з пером, кулькова ручка, папір, тонований папір, ножиці, ніж для нарізання паперу,клей, металеві лінійки, пластилін, глина, стеки).



2.    Станковий і декоративний живопис (52 год.)

Види образотворчого мистецтва.
Засоби художньої виразності у живописі.
Закономірності кольорового кола. Теплі та холодні кольори. Основні та похідні кольори.
Відтворення стану природи засобами живопису.
 Освоєння просторових явищ.
Елементарні закони перспективи.
Пропорції і будова частин обличчя людини.
Лінії, пляма, крапка.

Практична робота:
-          Малювання веселки;
-          Малювання натюрморту з квітами, фруктами, ужитковими речами;
-           Пейзажі « Моє місто», «У селі навесні», «Кораблі на морі», «Золота осінь», «Квітучі дерева»;
-           Портрети «Моя мама», «Мій друг», «Автопортрет».


3.    Графіка (60 год.)

Лінія, пляма, крапка.
Формування графічних навичок.

Практична робота:
-          Графічні роботи за темами: «Флора і фауна», «Які бувають дерева», «Чарівні бані соборів», «Морські мешканці», «Світ комах».



4.    Тематична і декоративна композиція (40 год.)


Закони композиції. Станкова композиція. Досягнення врівноваженості шляхом рівномірного розташування елементів на площині. Образ людини в композиції.
Декоративна композиція. Урок-бесіда «Твори декоративно-прикладного мистецтва».
Види декоративно-прикладного мистецтва. Вивчення зразків. Збагачення силуетної форми декором.
Симетрія як засіб композиційної організації площини, рівновага в композиції.
 Народні традиції у декоративно-прикладному мистецтві.

Практична робота:
-          Станкова композиція;
-          Малювання за темами: «Дари осені», «Збір урожаю», «Спорт», «Цирк», «Кольорові будиночки»;
-          Декоративна композиція;
-          Малювання за темами: «Панно з квітами», «Хустка з рослинним орнаментом», «Розпис тарілки», «Орнамент для оздоблення рушника», «Писанка», «Петриківський розпис».


5.    Скульптура (20 год.)

Обємне ліплення.
Взаємозвязок основної форми і методи їхнього засвоєння.
Перетворення реалістичної форми зображення у декоративну.
Ліплення на площині.

Практична робота:
- обємне ліплення посуду,  зображень тварин, квітів;
- ліплення на площині;
- рельєфні зображення: рослинний та геометричний орнамент.


6.    Робота на пленері (24 год.)

Практична робота:
-          Малювання живої природи (тварин та рослин) з натури;
-          Відтворення стану природи у пейзажах. Натюрморт.


7.    Екскурсії, конкурси, свята, виставки (16 год.)

Пізнавально-ігрові програми, конкурси.
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією та культурою краю.
Відвідування краєзнавчих, природничих, історичних та художніх музеїв.
Відвідування виставок дитячих робіт.
Відвідування художніх виставок.
Вироблення у вихованців навичок сприйняття творів, їхнього аналізу та інтерпретації у власній художній діяльності.
Підготовка та проведення тематичних і персональних виставок робіт вихованців студії, а також  виставок присвячених памятним подіям чи святам (аналіз і відбір учнівських робіт, їхнє оформлення, монтаж експозицій, урочисте відкриття виставок).


8.    Підсумкове заняття (2год.)

Звітна виставка вихованців студії.
Відзначення кращих учнів.
Завдання на літо.

Вищий  рівень.

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№пп
Розділ, заняття
Кількість годин
усього
Теоретичні заняття
Практичні заняття
1.
Вступне заняття
2
2
-
2.
Живопис
74
4
70
3.
Графіка
54
2
52
4.
Композиція
80
4
76
5.
Декоративно-ужиткове мистецтво
64
4
60
6.
Робота на пленері
28
-
28
7.
Екскурсії, свята, конкурси, виставки
20
-
20
8.
Підсумкове заняття

2
2
-

Разом
324
18
306

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

5.    Вступне заняття(2 год.)

Ознайомлення з планом роботи студії на навчальний рік.
Правила поведінки в колективі.
Організаційні питання.
Прилади та матеріали для малювання (кольорові олівці, пастель,  воскова крейда, крейда,гуаш,фломастери, пензлі, папір).


2.    Живопис (74 год.)

Урок-бесіда про живопис. Мова фарб. Різноманітність технік і матеріалів живопису.
Натюрморт. Грізаль. Тепла гама. Холодна гама. Можливості образотворчих засобів живопису. Кольорові контрасти.
Пейзаж. Зміна кольорів в природі в різні пори року.
 Портрет. Передавання характерних особливостей людини. Вироблення навичок малювання людської фігури.

Практична робота:
-          Малювання натюрмортів;
-          Малювання пейзажів: «Засніжені будинки», «У лісі навесні», «Морський краєвид» та інших;
-          Малювання людини. Зображення людини у русі.


3.    Графіка (54 год.)

Урок-бесіда про види графіки.
Вибір типів ліній.
Передавання фактури різними графічними засобами виразності (крапкою, плямою, штрихом, лінією).

Практична робота:
-          Виконання графічних робіт за темами: «Листя дерев», «Дахи будинків», «Струмок», «Бані соборів», «Риби» тощо.


4.    Композиція (80 год.)

Станкова композиція.
Урок-бесіда про будову людського тіла. Пропорції людського тіла. Образ людини в композиції.
Декоративна композиція.
Можливості силуетної форми та контрастних сполучень.




Практична робота:
-          Станкова композиція. Виконання робіт за темами: «Збір урожаю», «Олімпійські ігри», «Фантазія моря», «Свято Великодня», «На Різдво», «Подорож до Африки» тощо;
-          Декоративна композиція. Виконання робіт за темами: «Диво-птах», «Квітуча галявина», «Метелики», «Соняшники» тощо.


5.    Декоративно-ужиткове мистецтво (64 год.)

Різні види зображення на тканині. Батик. Холодний батик. Гарячий батик.
Урок-бесіда «Вивчення прийомів поетапної роботи на тканині».
Узгодження декоративного оздоблення із силуетною формою.
Розпис. Писанка, Народні традиції писанкарства. Значення символів.
Розпис по склу та кераміці.
Колаж, Вибір матеріалів за фактурою, формою та кольором (папір, кольоровий картон, тканина, природні матеріали – суха трава, листя, насіння).
Заповнення зображення площини згідно законів композиції.

Практична робота:
-          Виконання робіт з холодного та гарячого батику;
-          Виконання розпису по склу та кераміці;
-          Розпис писанки;
-          Виконання колажів з кольорового паперу, тканини, природних матеріалів.


6.    Робота на пленері (28 год.)

Малювання живої природи (тварин і рослин) з натури.
Відтворення стану природи в пейзажах.
Натюрморти.




7.    Екскурсії, конкурси, свята, виставки (20 год.)


Пізнавально-ігрові програми, конкурси.
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією та культурою краю.
Відвідування краєзнавчих, природничих, історичних та художніх музеїв.
Відвідування виставок дитячих робіт.
Відвідування художніх виставок.
Вироблення у вихованців навичок сприйняття творів, їхнього аналізу та інтерпретації у власній художній діяльності.
Підготовка та проведення тематичних і персональних виставок робіт вихованців студії, а також  виставок присвячених памятним подіям чи святам (аналіз і відбір учнівських робіт, їхнє оформлення, монтаж експозицій, урочисте відкриття виставок).


8.    Підсумкове заняття (2 год.)

Звітна виставка вихованців студії.
Відзначення кращих учнів.


ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Учні повинні знати:
-          Правила користування графічним матеріалом;
-          Основні кольори та їхні особливості;
-          Прийоми розташування предметів на площині;
-          Способи відтворення простих предметів;
-          Способи передавання будови, пропорцій, форми, обєму предметів;
-          Способи передавання форми та обєму предметів засобами світлотіні з урахуванням тональних відношень;
-          Правила виконання художніх робіт із матеріалів різних видів;
-          Закони композиції;
-          Пропорції людського тіла.
Учні повинні вміти:
-          Сприймати малюнок як основу усіх видів образотворчого мистецтва;
-          Працювати олівцем, вугіллям, пастеллю, тушшю, крейдою;
-          Передавати колір предметів та кольорові співвідношення між предметами;
-          Використовувати у роботі основні закони композиції;
-          Користуватися законами лінійної перспективи;
-          Володіти різними видами розпису;
-          Користуватися олівцем, пастеллю, крейдою, вугіллям;
-          Зображувати прості предмети;
-           Працювати з різними матеріалами;
-          Володіти прийомами вирізування та склеювання;
-          Створювати прості обємні форми.






ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ СТУДІЇ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

Основне обладнання
Кількість
Моделі обємні
Гіпсові фігури геометричних тіл (куби, циліндри, конуси)
1 к-т
Гіпсові голови
1 к-т
Гіпсові резетки
5 шт.
Гіпсові частини обличчя
1 к-т
Предмети побуту (глечики, горщики, тарілки тощо)
20 шт.
Моделі площинні
Картонні фігури людини
10 шт.
Картонні фігури тварин з рухомими частинами
10 шт.
Інструменти
Ножиці побутові
20 шт.
Пензлі різних розмірів
20 наб.
Набір різців по лінолеуму
2 наб.
Пера
20 шт.
Лінійка деревяна
20 шт.

Обладнання
Дошки
За кількістю робочих місць
Деревяні підрамники
Електроприлад  для розігріву воску
Мольберти
Станки для ліплення
Спорядження екскурсійне
Планшет
20 шт.
Етюдник
10 шт.
Матеріали
Акварельні фарби
20 наб.
Анілінові фарбники
20 наб.
Воскові олівці
20 наб.
Вугілля для малювання
20 наб.
Гуаш
20 наб.
Клей ПВА
20 наб.
Кольорові олівці
20 наб.
Кольоровий картон
20 наб.
Кольоровий папір
20 наб.
Папір для акварелі
20 наб.
Папір для малювання
20 наб.
Пастель
20 наб.
Прості олівці
20 наб.
Крейда
20 наб.
Фломастери
20 наб.
Таблиці для образотворчого мистецтва

2 к-т

Картини
Репродукції картин класиків
1 к-т
Репродукції картин сучасних художників

1 к-т



















БІБЛІОГРАФІЯ

1.      Антонович Є.А., Свид С.П., Шпільчак В.А. Поглиблене вивчення образотворчого мистецтва. – К., 1990.
2.      Антонович Є.А., Свид С.П., Шпільчак В.А. Програми для шкід із поглибленим теоретичним і практичним вивченням образотворчого мистецтва і архітектури. – К., 1990.
3.      Аронов В.Р. Художник и предметное творчество. – М., 1987.
4.      Гусакова М.А. Аплікація. – М., 1987.
5.      Доронова Т.Н., Якобсон С.Г. Обучение детей 2-4 лет рисованию, лепке, аппликации в игре. – М., 1992.
6.      Ельшевская Г.В. Модель и образ. – М.,1986.
7.      Еренгросс Б. Незвичайна наука естетика. – К., 1982.
8.      Задорожний В.І., Боровиков О.Я. Уроки образотворчого мистецтва в 1-3 класах. – К., 1982.
9.      Каменева Е. Знай и умей. -  М., 1987.
10.  Любарська Л.М., Резніченко М.І. Образотвоче мистецтво в 1-4 класах.- К., 1996.
11.  Соронович О.Д., Печеняк О.С. Експериментальна програма для середньої загальноосвітньої школи. – К., 1998.
12.  Серова Г.Г., Савинский В.Е. Художник и педагог. – М., 1983.
13.  Платонова Н.И., Синюкова В.Д. Енциклопедический  словар юного художника. – М., 1983.
14.  Теория и методика изобразительной деятельности в детском саду. – М., 1985.
15.  ЮньІй художник. – М., 1985.




















Немає коментарів:

Дописати коментар