Розробки занять


Конспект
відкритого заняття

Тема:  Творчими стежинами народних обрядів. Виготовлення ґудзика -  
           оберегу.
Мета: продовжити ознайомлення з оберегами українського народу.  
           Удосконалити навички роботи з солоним тістом. Навчити виліплювати  
           та оздоблювати ґудзики- обереги. Поглибити знання з історії,  
           фольклористики, дизайну, шляхом розвитку навичок  дослідницької  
           діяльності.
           Розвивати творчу уяву, художні здібності, допитливість, навички 
           охайного виконання роботи.
           Виховувати інтерес і шанобливе ставлення  до української минувшини,
           її звичаїв та культури.

Очікуваний результат: виготовити сувенір-оберіг власними руками.
Попередня робота:  дослідження історичних, фольклористичних та
                                  дизайнерських аспектів, виникнення та поширення такого  
                                  оберегу, як ґудзик.

Джерела інформації: журнал «Позашкілля» №3(87), березень 2014 року,  
                                    матеріал з інтернет - ресурсів по темі «Ґудзик».

Інструменти та обладнання:  зразок ґудзика - оберегу, таблиці, зразки одягу, заготовки   
                        ґудзиків, стрічки, фарби, пензлики, вода, серветки, солоне  
                        тісто, стеки, шаблони, фішки для аукціону.

Тип заняття: бінарне
Міжпредметний зв’язок: історія, народознавство,економіка.







Хід  заняття

І. Організаційний момент
 - Перевірка наявності вихованців.
   - Перевірка готовності вихованців до заняття.
ІІ. Основна частина
Керівник гуртка: Давайте пригадаємо, що таке оберіг? Хто мені нагадає, які елементи оберегу ми з вами ліпили у першому семестрі? Ось і сьогодні будемо виготовляти оберег і сьогодні ми розпочнемо наше заняття з відгадування слова.
·        Гра «Закодоване слово»
Керівник гуртка:  Я хочу зосередити вашу увагу на тому, що це аксесуар – прикраса для одягу. Зараз, за вашим бажанням, я відкрию дві літери. (Діти відгадують слово).
Г
У
Д
З
И
К

·        Повідомлення дослідників
Керівник гуртка: На сьогоднішньому занятті ми з вами і поговоримо про ґудзик. Серед нас є діти, які займалися дослідницькою роботою. Дослідження проводили історики, фольклористи, дизайнери. (Представляються діти, які займалися дослідженнями). І зараз вони поділяться інформацією щодо історії виникнення, існування, використання цього аксесуару.
ü Виступ  першого фольклориста.
-         Українське слово «ґудзик» - походить від древнішого «гудз», тобто «вузол». Російське слово «пуговица» походить від слова «пугать». Вважалося, що ґудзики відлякують нечисть. Англійське слово «batton» походить від слова «бутон», тобто бутон квітки, яка ще не розкрилася.
ü Виступ другого фольклориста.
-         Давно на Русі «пуговицы» мали тільки магічне призначення – вони слугували оберегами. В словнику Даля написано, що «пуговица – это пугалка».
Перші «пуговицы» - амулети мали форму «бубенчика», в порожнину якого клали шматок металу, або камінчик. Вміст ґудзика дзвенів, як дзвоник.
Потім з’явились ґудзики-замовляння ( з особливим магічним значенням). Для цього їх пришивали до одягу з внутрішньої сторони, на звороті, на грудях, в районі серця.
ü Виступ дизайнера.
-         Цікаво, що на чоловічому одязі, ґудзик розташовано праворуч, а на жіночому -    ліворуч. За часів уведення їх у вжиток, чоловіки одягалися самостійно, а жінок одягали служниці, для зручності ґудзики нашивали на сукні та корсети «дзеркально» до чоловічих, тобто – ліворуч.
ü Керівник гуртка.
-         Зараз ми заслухаємо істориків.
ü Виступ першого історика.
-         Перші ґудзики, які дійшли до нас, по формі нагадували циліндричні гантелі, подібні предмети, зроблені з кістки мамонта ( Мезинська стоянка). З трипільської культури відомі кістяні диско - подібні ґудзики з двома отворами.
ü Доповнення керівника гуртка.
-         Примітно, що в центрах найдавніших цивілізацій( Єгипті, Греції, пізніше в Римській імперії) ґудзики не використовувались. Для скріплення одягу слугували заколки – фібули.
А от фібули із ґудзиками використовувались і в Україні, як запозичення від античного світу.
У середньовіччі, в епоху Ренесансу, ґудзики стають окрасою костюму, але чоловічого. У багатих ґудзики перетворюються на витвори мистецтва, і коштують інколи дорожче, ніж сам одяг.
ü Виступ другого історика.
-         У козацтві ґудзики набувають значення оберегів, особливо у козацької старшини та гетьманів. Серед звичайних козаків була поширена практика виготовлення ґудзиків за допомогою кулелійок. До кулелійки закладалася дротяна петелька, а потім заливалось оливо чи свинець. У результаті цього отримували кулю з вушком, яка слугувала ґудзиком. Такі ґудзики знайдені на полі під Берестечком.
ü Доповнення від керівника гуртка.
-         Сировиною для виготовлення перламутрових ґудзиків наприкінці ХІХ та у ХХ столітті були стулки перлівниці, відомі також, як перлова мушля. Розвиток шляхів сполучення дозволило їх постачати навіть у віддалені від моря регіони.
Неповторні за фактурою перламутрові ґудзики побутували в Україні до ІІ світової війни. Поява пластмасових ґудзиків занапастила цей благородний матеріал.

В наш час знову входить мода на оригінальні ґудзики виконані в стилі handmade.

Керівник гуртка
-         Тому я пропоную на сьогоднішньому занятті оздобити наші заготовки і виготовити ґудзики-обереги. Перш ніж ви долучитесь до роботи, хочу звернути вашу увагу на столи – на них лежать фішки. Ці фішки ми використаємо наприкінці заняття, коли буде проводитися гра «Аукціон» - де ви зможете покласти фішку біля самої гарної роботи. Тож виконайте завдання так, щоб ваші роботи були найгарнішими.
1.     Практична робота
·        Аналіз зразка (1 частина)
Давайте роздивимось зразок готового виробу. Ви бачите, що він прикрашений малюнками і стрічкою. Ось і зараз ми з вами розмалюємо наші ґудзики. На дошці прикріплені зразки прикрашених малюнками ґудзиків. На них художники зобразили і рослини, і абстракцію, тобто все, що вони забажали, кожен проявив свою творчість і фантазію. Візерунок повинен бути яскравим і розташовуватися в довільній формі – по колу, діагонально, з центру, вертикально чи горизонтально. Спочатку наносимо малюнок простим олівцем, потім охайно розфарбовуємо фарбами, користуючись тоненьким пензликом.

·        Інструктаж з техніки безпеки
Але спочатку давайте з вами пригадаємо правила з ТБ при роботі з інструментами, якими зараз будемо користуватися.

3.Самостійна робота вихованців

·         Гра естафета «Хто швидше передасть ґудзик»
Діти грають двома командами, передають ґудзик над головою, поперед себе, за спиною.
ü Керівник гуртка.
-         Поки ґудзик - оберіг підсихає, хочу запропонувати вам виліпити ґудзик з солоного тіста. Коло вони підсохнуть, їх можна буде оздобити, розмалювати і прикрасити ними листівку, картину, рамку для фото.
Для цього ми беремо шматочок тіста, воно у нас кольорове, розкатуємо, і за допомогою шаблонів, вирізуємо ґудзики. Не забуваємо робити отвори для ниток і стрічок, ось так, як ви бачите на зразку.

ü Показ послідовності роботи керівником гуртка. (2 частина)
ü Повтор правил ТБ
3.Самостійна робота


ІV. Заключна частина
ü Керівник гуртка
-         Гудзики, які ви розмалювали підсохли і тепер ви можете з них зробити оберіг. Але перш ніж приступити до роботи, давайте заслухаємо дизайнера.
ü Виступ дизайнера (Розгляд таблиці)
-         Класичний ґудзик у вигляді монети з чотирма пробитими отворами здавна вважався символом долі. Пришити такий ґудзик до одягу можна різними способами.
ü Керівник гуртка
-         Ми будемо пришивати ґудзик стрічкою. Для цього ви разом зі мною заведете стрічку.
Ось такий оберіг у нас отримався.
Ґудзик – невеличкий оберіг для одягу, який охороняє наше тіло і душу від оточуючого світу. Тому, якщо ви не помітили, як у вас відірвався ґудзик – то знайте, що це знак, який попереджає про те, що в ваше життя хтось хоче втрутитися з недобрими намірами. А які прикмети, пов’язані з ґудзиком, знаєте ви?
-         Знайдеш ґудзик на вулиці – день буде вдалим.
-         Якщо ґудзик відірвався від одягу дівчини, то незабаром вона вийде заміж.
-         Непарна кількість ґудзиків на одязі приносить щастя.
-    Перейшла чорна кішка дорогу – потримайся за ґудзик.
1. Підсумок заняття
·        Гра «Аукціон»
Керівник гуртка
-         Я пропоную вам виставити ваші обереги на «аукціон» ( діти  вішають свої роботи, їм пропонується «купувати» тобто покласти фішку біля тієї роботи, яка найбільше сподобалась, та робота, яка набрала більше фішок, вважається найкращою).
-         Так що ви сьогодні виготовляли?
-         Що нового дізналися про ґудзик?
-         Які нові слова і терміни ви запам’ятали?
2.     Домашнє завдання
         Запропонувати знайти і принести на наступне заняття самий гарний  
       ґудзик, можливо старовинний.































Відкрите заняття: «Україна – мої мрії».

Мета. Продовжити узагальнювати та систематизувати знання дітей з графіки та її видів,
закріпити знання про колаж, як різновид прикладної графіки.
Розвивати комбінаторні здібності, образне, логічне та просторове мислення; продовжити формувати у дітей уміння аналізувати, узагальнювати.
Формувати кмітливість, вміння працювати різними графічними матеріалами, створювати композицію.
Навчати міркувати, стимулювати розвиток допитливості.
Виховувати любов до природи рідної землі, сприяти вмінню працювати в команді, чітко розподіляти обовязки, колективно досягати успіху.

Завдання: створення колажу, використовуючи власні малюнки із зображенням природи.

Обладнання: ТЗН, заготовки для колажу, ескізи робіт, світлини ( дитячі).

Матеріали та інструменти: папір для малювання, кольорові олівці, простий олівець, акварельні фарби, клей, гумка, пензлі, ємність для води, серветки для рук, палітра,кольоровий папір, крупа.

Основні поняття: « колаж».

Попередня робота: підготовка ескізів, світлин.

Тип заняття: нестандартне заняття, закріплення набутих знань.

Форма проведення: ділова гра.

Хід заняття.
І. Організаційний момент.
Облік дітей.
-Діти, давайте піднімемося. Заполука гарної роботи – це гарний настрій, тому давайте подаруємо один одному посмішки, а тепер візьміться за руки і поділіться теплом один з одним. А тепер поверніться до гостей і подаруйте їм свої посмішки.Можна сідати на місця.
1. Актуалізація опорних знань.
Наше сьогодняшне заняття я хочу розпочати з пісні про Україну. Увага на екран.

Прослуховування запису.

-          Так виходить, що з діда –прадіда до нас переходить у спадок найбільший скарб – це наші блакитні річки, озера, водойми, безкрайні степи, зелені ліси, гори, все те, чим багата наша українська земля.
-          Я б хотіла, щобви зараз трохи доторкнулися до тієї краси і виконали таку роботу: у кожного з вас є зелений аркуш і зерно. Насипте зерно на аркуш і пальчиком намалюйте образ української природи.

Виконання завдання дітьми.

-          В житті нажаль буває по-іншому, буває ось так – можна все знищити. І сьогодні ми з вами не бедемо руйнувати , а будемо створювати. Адже природа- це найвеличніше диво у світі.

Перегляд відео презентації « 7 чудес України».

-          А тепер я пропоную розповісти вам про ті місця України де ви побували і чим вони вас найбільше вразили. Я просила вас принести свої світлини мальовничих місць України.

ІІ. Основний момент.

 Повідомлення теми і мети заняття.

-          Ось сьогодні ми з вами будемо створювати колаж з власних малюнків « Україна – мої мрії».
-       Що таке «колаж»?
-       Як він виготовляється? ( Показ зразків).
-          Я пропоную провести заняття у незвичайній формі – у формі ділової гри. Давайте уявимо, що існує фірма « АРТ – ЦЕНТР», яка набирає до себе на роботу групу художників – початківців. Уявимо, що художники – це ви, а наші присутні гості – це представники фірми і вони будуть визначати, яку групу художників вони приймуть до себе на фірму.

Пояснення правил гри:
-          завдання роботодавців: створення колажу на тему « Україна – мої мрії»;
-          обрати техніку виконання;
-          виконання завдання з використанням ескізів, фотографій;
-          презентація свого колажу кожною групою окремо.

2. Практична робота.
Самостійна робота дітей – виконання завдання ( заохочення, допомога, вказівки).


ІІІ. Заключний момент.

1.Демонстрація робіт. Вручення сертифікатів.















                                     


Немає коментарів:

Дописати коментар